SEO – základní optimalizace pro vyhledávače ve WordPressu

SEO (search engine optimization) neboli optimalizace pro vyhledávače je důležitou součástí každé webové prezentace. Úkolem SEO není oklamat vyhledávač, aby se váš web umisťoval na předních pozicích, ale má umožnit vyhledávači pochopit, o čem konkrétní web je. Umístění webu na předních pozicích ve vyhledávání je ovlivněno mnoha faktory a SEO se stará pouze o část z nich. Je tedy dobré se hned na začátku vyhnout nejčastějším chybám v SEO.

WordPress v základním nastavení není moc vstřícný k optimálnímu SEO nastavení, a proto musíte použít nějaký z pluginů, který vám pomůže dosáhnout lepších výsledků. V nabídce SEO pluginů máte rozhodně z čeho vybírat, ale já doporučuji Yoast SEO plugin, se kterým mám dobré zkušenosti.

Základní optimalizace pro vyhledávače webových stránek

Pomocí pluginu Yoast SEO můžete ovlivnit jednu z nejdůležitějších věcí ve vyhledávání pro váš web – můžete změnit titulek, url adresu a popisek webu (description). Tyto tři věci jsou viditelné ve výsledcích vyhledávání a přímo ovlivňují uživatele, zda má přejít na váš web nebo ne.

Titulek stránky by měl být výstižný v rozmezí 40 – 70 znaků, delší titulky se nezobrazí celé, případně mohou být vyhledávačem nahrazeny. Klíčové slovo na začátku titulku nebo v něm, může mít pozitivní vliv na umístění ve vyhledávání. Titulek složený pouze z klíčových slov, které nedávají smysl, bude pravděpodobně nahrazen výtažkem z textu stránky.

URL adresa by neměla obsahovat nesmyslné znaky, ale měla by se skládat ze slov pro lepší orientaci. Klíčové slovo v URL adrese může mít pozitivní vliv na umístění ve vyhledávání.

Popisek webu by měl obsahovat stručný popis, jaké informace se na dané stránce nachází a měl by přesvědčit uživatele pro kliknutí na odkaz. Délka popisku by měla být kolem 160 znaků, více znaků se ve výsledcích vyhledávání pravděpodobně nezobrazí a popisek bude zkrácen. Pokud není popisek webu vyplněn, vyhledávač ho automaticky doplní výtažkem textu ze stránky.

Základy psaní a formátování textu s ohledem na SEO

Při psaní v první řadě myslete na návštěvníky, aby na webu našli přesně to, co hledají. Vaším cílem by mělo být udržení návštěvníka na webu a přimět ho, aby začal váš web prohlížet, případně se na něj vrátil a řekl o něm svým přátelům. Toho dosáhnete jedině kvalitním a originálním obsahem. Dělejte web pro lidi, ne pro vyhledávače.

Formátování textu zvyšuje jeho přehlednost a správné dodržování tagů může mít příznivý vliv na SEO. Délka textu na stránce je doporučována minimálně na 300 slov, optimálně 500 a více. Na stránce, kde se vyskytují multimédia, by nemělo vadit menší množství textu. Minimální délka textu je spekulativní, ale čím více kvalitního textu, tím lépe.

Důležitost nadpisů na stránce

Pro webové stránky máme 6 úrovní nadpisů – H1 až H6. Nadpis H1 by se měl na stránce vyskytovat pouze jednou a to hned na začátku stránky. Měl by také obsahovat klíčové slovo. Další nadpisy můžeme použít víckrát, ale měli bysme dodržovat posloupnost úrovní – např. H4 by neměl být na stránce dříve než H2 a H3. Přehození nadpisů nemusí mít negativní vliv na SEO, ale kdo ví.

Formátování textu a odstavců

Přehlednost textu získáme rozdělováním do odstavců a stránka se pak lépe čte. Zarovnání textu by mělo být doleva, případně do bloku (text-align: justify). Důležitá slova nebo věty můžeme zvýraznit tučným písmem / kurzívou. Odkazy by měly být odlišnou barvou, než je okolní text a mohou být podtržení pro lepší odlišení. Text odkazu by měl být výstižný a neměl by obsahovat slova jako ,,klikněte zde“ nebo ,,přejděte sem“.

Obrázky a videa

Obrázky na webových stránkách mohou velmi pomoci v kladném SEO hodnocení, pokud však nezapomenete vyplnit všechny nutné informace – titulek, popis obrázku, alternativní text. Při vkládání videa byste neměli zapomenout přidat krátký popisek o čem video je, ne každý si ho totiž může pustit.

Interní prolinkování a odkazy na jiné weby

Interní prolinkování webu znamená, že pokud píšete článek a zmiňujete v něm něco, o čem jste psali dříve, měli byste na ten starší článek odkázat. Takové odkazy jsou přínosem pro návštěvníky, protože jednoduše mohou zjistit další informace, a také jsou přínosem pro vás, protože je udržíte na webu. Odkazy, které vedou z článku na jiný článek, jsou z pohledu vyhledávačů kladně vnímány. Můžeme tak říct, že interní prolinkování má kladný vliv na SEO.

Externí odkazy jsou oříšek pro nejednoho webmastera. Není to dlouho, co jste se pomocí velkého množství zpětných odkazů mohli dostat na první místa ve vyhledávání. Pomáhaly k tomu tzv. sitewide a patičkové odkazy (odkazy, které jsou umístěny na každé stránce vašeho webu), které však dnes ztratili svoji původní hodnotu a tento typ odkazování se nedoporučuje. Tvrdí se, že nejlepší typ odkazu je, pokud z jedné domény vede jeden zpětný odkaz. Navíc by odkazy neměly vést pouze na hlavní stranu webu, ale i na podstránky. Jestli chcete vytvořit odkaz na web svého známého nebo na web, který se vám líbí, vytvořte pro něj podstránku, kde bude krátké shrnutí o čem web je a přidejte odkaz.

Problematika nofollow a dofollow odkazů také není jednoznačná. Dofollow se doporučuje používat pro důvěryhodné a autoritativní weby a nofollow by se měl používat pro nedůvěryhodné weby. Co ale znamená nedůvěryhodný web? To je těžké říct, a proto bych atribut nofollow nastavoval pouze u reklamních odkazů, ostatní odchozí odkazy nechal dofollow.