Jedním z nejdůležitějších prvků, při budování online marketingové strategie zaměřené na SEO, je zaměření na zájmy vašeho publika. Jakmile pochopíte, co vaše cílová skupina hledá a zaměříte na to vaši SEO strategii, můžete tyto uživatele velmi efektivně oslovit a získat.
Často můžete slyšet: Vytvářejte stránky pro uživatele, ne pro vyhledávače.
Je to pravdivá věta, která by měla být alfou a omegou každého webu. Jenomže už se nikde nedozvíte, jak tuto větu správně aplikovat, jelikož web děláte hlavně pro lidi, ale musí mu rozumět i vyhledávače. Takže správně chápete, že se nemůžete zaměřit pouze na jednu věc, ale musíte dělat obě zároveň. Jak tedy na to?
Existují tři typy vyhledávacích dotazů, které uživatelé obecně zadávají do vyhledávacího pole:
- DO transakční dotazy: Chci něco udělat, například zakoupit letenku, poslouchat písničku nebo stáhnout soubor.
- KNOW informační dotazy: Potřebuji informace, jako je název kapely nebo nejlepší restaurace ve městě.
- GO navigační dotazy: Chci jít na určité místo na internetu, jako je Facebook nebo domovská stránka hokejové národní ligy.
Když návštěvníci návštěvníci zadávají dotaz do vyhledávacího pole a přistanou na vašem webu, budou spokojeni s tím, co zde najdou? Toto je základní otázka, na kterou se vyhledávače nespočetně krát každý den snaží odpovědět. Hlavním úkolem vyhledávačů je poskytovat svým uživatelům relevantní výsledky. Zeptejte se sami sebe, co hledají vaši cílový zákazníci a ujistěte se, že vaše stránky jim to poskytnou.
Způsob, jakým lidé používali vyhledávače se v průběhu let vyvíjel, ale hlavní principy vyhledávání se moc neměnily. Většina vyhledávacích procesů vypadá takto:
- Uživatel potřebuje určitou odpověď, najít řešení nebo určitou informaci
- Tuto potřebu formuluje v řetězci několika slov a frází, obecněji známé jako vyhledávací dotaz.
- Zadá dotaz do vyhledávače.
- Prohlédnete si obdržené výsledky vyhledávání.
- Klikne na výsledek
- Výslednou stránku prohlíží a snaží se nalézt odpověď.
- Pokud je nespokojen, vrací se zpět k výsledkům vyhledávání a kliká na další odkaz nebo..
- Provede nové hledání pomocí upřesnění dotazu.
Když tedy zhruba víme, jak uživatelé pracují s vyhledáváním, můžeme si udělat krátké shrnutí.
Vaším cílem je vytváření webových stránek s maximální přidanou hodnotou pro uživatele a zároveň předkládání potřebných informací vyhledávačům. Je tedy nutné dodržovat základní postupy, při vytváření stránky, aby jak uživatel, tak vyhledávač dostal konkrétní informace o dané stránce.
<title> – tag title, nebo-li titulek stránky se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání a jeho úkolem je informovat uživatele, co se na dané stránce nachází. Výstižný titulek nesmí být klamavý a měl by obsahovat hlavní klíčové slovo (klíčová slova a fráze), čímž oslovíte uživatele a vyhledávači řeknete, co je hlavním tématem stránky.
description – meta tag description slouží k přímému oslovení a detailnějšímu popisu vaší stránky. Pár větami se rozepište, co se na dané stránce nachází a oslovte tak zákazníky přímo ve výsledcích vyhledávání. Nezapomeňte přidat klíčová slova, avšak to s nimi nepřehánějte.
struktura url – pokud to váš redakční systém umožní, vyhněte se šifrovaným url adresám, ale používejte konkrétní slova. Je vhodné do url adresy přidat klíčové slovo, na které cílíte.
Nadpisy na stránce – nadpisy slouží k rychlé orientaci v textu a díky nim řeknete uživatelům a vyhledávačům, na co jsou jednotlivé části dokumentu zaměřeny. Využíváním nadpisů bude vaše stránka přehledná a získá plusové body v hodnocení stránky.
Odstavce – nezapomínejte text rozdělovat do přehledných odstavců, text se potom lépe čte.