Jak jsme zmínili v předchozí kapitole, kvalita je důležitější než kdy jindy, protože Google začal penalizovat webové stránky, které vytvářely nekvalitní a spamové odkazy. V minulosti se SEO specialisté pohybovali na samotné hranici rizika penalizace při linkbuildingu. Techniky, jako například vytváření článků (guest postů) na jiných webech nebo registrace do katalogů, byly běžně doporučovány SEO firmami, protože celkem účinně fungovaly a představovaly jen malé riziko penalizace, pokud byly provedeny správně. Vše se ale změnilo s příchodem algoritmu Penguin od Google, který agresivně snižoval hodnocení webů, které využívaly tyto techniky linkbuildingu.
Společně se podíváme na typy odkazů, kterým byste měli a neměli věnovat svou snahu při vytváření zpětných odkazů.
Přirození redakční odkazy (natural links)
Tento typ odkazů je svatý grál pro SEO. V podstatě se jedná o odkazy, o které jste ani nemuseli žádat, protože jsou nezávisle vytvářeny jinými vlastníky webových stránek. Je to mnohem efektivnější způsob získávání zpětných odkazů, než obepisování jednotlivých majitelů webových stránek s žádostí o zpětný odkaz. Musíte však mít dobrý důvod, proč by měli na váš web odkazovat a také musíte najít vhodný způsob, jak účinně oslovit velké množství majitelů webových projektů.
Dobrým příkladem může být vytvoření skvělého obsahu, o kterém se zmíní několik vlivných blogerů, a díky tomuto procesu se o vás dozví další blogeři. Je to však velmi náročné a zaberete to nějaký čas, ale na druhou stranu vaše snaha bude mít obrovský přínos pro váš web. Tyto typy odkazů jsou Googlem často prezentovány jako správné příklady, jak získávat zpětné odkazy.
Žádost (outreach) o zpětný odkaz
Tento způsob je pravděpodobně jeden z nejběžnějších při budování zpětných odkazů, který budete provádět pro SEO, zvláště pokud začínáte, nebo vaše podnikání je poměrně malé a neznámé. Zahrnuje to kontaktování majitelů webových stránek a blogerů a požádání o vytvoření odkazu na váš web. Opět jim musíte dát důvod, aby na vás odkazovali a abyste byli úspěšní, musíte oslovit relevantní kontakty. Pokud budete kontaktovat lidi, kteří nemají žádné spojení s vaším podnikáním, pravděpodobně vaši žádosti o odkaz nevyhoví.
Vámi vytvořené odkazy (non-editorial)
Tento typ odkazu je obecně v dnešní době nedoporučován, protože často spadá do kategorie black-hat, jejichž cílem je oklamat vyhledávače, že tento obsah je relevantní a důležitý, když ve skutečnosti není. Se zavedením algoritmu Penguinv roce 2012 začal Google znehodnocovat a dokonce penalizovat tento typ odkazu.
Vzhledem k tomu, že tyto odkazy nejsou vydávány provozovatelem daného webu, mají přirozeně menší váhu než ostatní typy odkazů. V minulosti byly užitečné pro SEO, když jste pracovali s určitými weby, ale nyní byste měli být při jejich implementaci opatrní.
Několik příkladů non-editorial odkazů:
- Komentáře blogu, které nejsou moderovány
- Tiskové zprávy s optimalizovaným anchor textem
- Adresáře článků
- Podpisy hostů
- Inzeráty
- Stránky profilu uživatele
- Guestbooky
- Podpisy na fórech
- Adresáře, které nejsou moderované
Typy odkazů, které si vyberete pro svou linkbuildingovou strategii, by měly záviset na vašem stávajícím odkazovém profilu. Obecně byste se měli vyvarovat odkazům, které nejsou přidávány samotnými vlastníky webů. Měli byste se zaměřit na taktiky, které vám získají tzv. redakční odkazy (editoriallinks), které přidávají hodnotu vašim webovým stránkám a podnikání.