Co je to linkbuilding a proč je pro váš web důležitý?

Prostředí SEO a linkbuildingu se neustále mění a pokud chcete udržet váš projekt konkurenceschopný, je důležité zvolit správnou strategii pro vybudování silného odkazového profilu vašeho webu.

Proč je budování zpětných odkazů důležité pro SEO?

Anatomie hypertextového odkazu

Abychom byli schopni pochopit důležitost linkbuildingu, musíme napřed pochopit základy, jak se vytváří zpětný odkaz, jak jej vidí vyhledávače a co z něj dokáží získat.

  • Začátek odkazu – tímto tagem začíná odkaz a říká vyhledávačům, že se začíná odkazovat na něco jiného.
  • Cílová adresa odkazu–zde se uvádí URL adresa, na kterou se bude odkazovat. Nemusí to však pokaždé být webová stránka, ale může to být například adresa obrázku nebo souboru ke stažení. V některých případech zde můžete vidět, místo adresy URL, odkaz začínají znakem #, který vás přenese na jinou část stejné stránky.
  • Viditelný text odkazu – jedná se o krátký text, který uživatel vidí na stránce a na který musí kliknout, pokud chce odkaz otevřít. Obvykle je text nějakým způsobem naformátován, aby vynikl z okolního textu – nejčastěji modrou barvou a / nebo podtržením, signalizující uživateli, že se jedná o odkaz, na který lze kliknout.
  • Uzavření značky odkazu – tato značka signalizuje vyhledávačům uzavření odkazu.

Co znamenají odkazy pro vyhledávače?

Vyhledávače pracují s odkazy 2 základními způsoby:

  1. K objevování nových webových stránek
  2. K hodnocení webových stránek ve výsledcích vyhledávání

Když vyhledávače prochází jednotlivé stránky na webu, mohou si ukládat obsah těchto stránek do svých indexů. Pokud rozhodnou, že stránka je dostatečně kvalitní k umístění do jejich indexu, dostane stránka vhodné hodnocení pro určitá klíčová slova a začne se zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Při určování hodnocení webové stránky se vyhledávače nezabývají pouze klíčovými slovy, ale berou v potaz i počet odkazů vedoucích na tuto stránka z externích webových stránek a jak dané weby jsou kvalitní. Zjednodušeně řečeno, čím více kvalitních webových stránek na váš web odkazuje, tím je pravděpodobnější, že se ve výsledcích vyhledávání zobrazíte na předních pozicích.

Odkazy jako signál hodnocení jsou hlavním důvodem, který umožnil koncem 90. let společnosti Google dominovat na trhu. Jeden ze zakladatelů, LarryPage, vynalezl PageRank, který vyhledávač použil ke změření kvality stránky, založený částečně na počtu odkazů směřujících na tuto stránku. Tato metrika byla následně použita jako součást celkového algoritmu hodnocení a stala se silným signálem, protože se jevila jako velmi dobrý způsob, jak určit kvalitu stránky.

Tato technika hodnocení stránek byla účinná hlavně z toho důvodu, že odkaz byl brán jako hlas o důvěryhodnosti stránky, tzn. že by stránka nedostávala odkazy, kdyby si je nezasloužila. Teorie je taková, že když někdo odkazuje na jinou webovou stránku, říká tím, že je to dobrý zdroj informací. V opačném případě by na stránku nikdo neodkazoval, stejně tak jako byste neposílali známé do špatné restaurace.

Nicméně, SEO specialisté přišli na to, jak účinně manipulovat s PageRankem a výsledky vyhledávání pro vybraná klíčová slova. Společnost Google se aktivně snažila objevit stránky, které manipulují s výsledky vyhledávání a vyhledávač tak začal provádět pravidelné aktualizace algoritmů, které byly speciálně zaměřeny na filtrování webových stránek, které si to nezasloužily.

To následně vedlo k tomu, že Google začal znehodnocovat řadu technik budování zpětných odkazů, které dříve označoval za správné, například odesílání webových stránek do adresářů a získání odkazů na oplátku. Jednalo se o techniku, kterou Google opravdu doporučil, ale jejím zneužíváním musel přijmout určitá opatření a začal dávat těmto odkazům menší prioritu.

V nedávné době Google penalizoval hodnocení webových stránek, které se pokusily o nadměrné používání těchto technik – často označované jako nadměrná optimalizace v budování odkazů. Pravidelné aktualizace Google Penguin jsou jedním z příkladů použitých opatření. Je nesmírně důležité vědět, jaké linkbuildingové techniky jsou v souladu s pravidly vyhledávačů.

Co musíte vědět o nofollow

Kód odkazu, může někdy obsahovat atributnofollow. Tento atribut je pro návštěvníka nezjistitelný, ale pokud se podíváte na kód odkazu, bude vypadat následovně:

<a href=“http://www.example.com“ rel=“nofollow“>Example</a>

Přidání parametru rel=“nofollow“ říká vyhledávačům, že tento odkaz nemá předávat žádné hodnocení na cílovou URL. Ve skutečnosti tím říkáte, že tomuto odkazu nedůvěřujete. To má za následek, že cílová adresa od vás nedostane žádné plusové body v hodnocení.

Hlavním důvodem, proč byste měli používat nofollow, jsou scénáře, kdy vaše stránka nemá plnou kontrolu na tvorbou odkazů.

Několik příkladů, kdy web nemá kontrolu nad odkazy:

  • Komentáře na blogu
  • Příspěvky ve fóru
  • Komentáře v návštěvní knize
  • Editovatelné stránky Wiki

Návštěvníci mohou volně přidávat odkazy na tyto místa a při větších projektech není možné všechny odkazy zkontrolovat. Takže, aby spameři nezneužívali odkazy z webu ke zvyšování hodnocení cílových stránek, často se majitelé webu rozhodnou použít atribut nofollow na všechny odkazy, které vytvářejí návštěvníci.

Další možnost použití atributu nofollow je pro inzerci, kde se používají odkazy, za které bylo zaplaceno. Takže, pokud si koupíte zobrazování reklamního banneru nebo textovou inzerci na nějakém webu, měl by do odkazu být přidán atribut nofollow, aby vyhledávače věděly, že nemají přes tento odkaz předávat hodnocení. Představa je taková, že byste neměli mít prospěch v organickém vyhledávání, když nakupujete reklamu na jiných webových stránkách.

Google rozšířil tento koncept tak, že optimalizované odkazy by měly být v tiskových zprávách, tzv. PR webech, webech kde je možné publikovat články zdarma, v inzerci a reklamě. Tyto případy jsou pro použití nofollow zcela vhodné.

Pokud budete používat odkazy s nofollow, pravděpodobně vám nepomohou v organickém vyhledávání. To však neznamená, že nejsou užitečné. Obyčejní uživatelé si nevšimnou, zda odkaz obsahuje atribut nofollow a pořád je šance, že na váš odkaz klikne a navštíví vaše webové stránky. Což je hlavní smysl nakupování reklamy na internetu.

Jaký přínos má linkbuilding pro vaše podnikání?

Jak jsme se už zmínily, odkazy jsou velmi důležitým signálem, který vyhledávače používají k určení pořadí ve výsledcích vyhledávání. Takže víme, že zvýšení počtu vysoce kvalitních odkazů směřujících na vaše webové stránky může výrazně zvýšit vaše šance na dobré umístění ve výsledcích vyhledávání.

Existují však další výhody plynoucí z linkbuildingu, avšak nemusí být bezprostředně zřejmé, ale i tak si zaslouží pozornost.

Budování vztahů

Linkbuilding může často zahrnovat oslovování jiných relevantních webových stránek a blogů ve vašem oboru. Toto oslovení často souvisí s podporou něčeho, co jste právě vytvořili, jako je kvalitní obsah nebo infografika. Hlavním cílem je získání odkazu, ale můžete získat mnohem víc: žádost o spolupráci vám může pomoci vybudovat dlouhodobé vztahy s klíčovými influencery ve vašem oboru a tyto vztahy mohou znamenat větší důvěryhodnost. To samo o sobě je cenné, a pokud zapomeneme na získání odkazu, můžeme získat obhájce našeho podnikání.

Získání relevantní návštěvnosti

Mluvili jsme o tom, jaký vliv mají odkazy na vaše hodnocení ve vyhledávačích, ale jaký je vliv odkazů na referenční návštěvnost? Dobrý odkaz z vysoce navštěvovaných webových stránek může vést i k nárůstu návštěvnosti. Pokud se jedná o relevantní webovou stránku, je pravděpodobné, že návštěvnost je také relevantní a může také vést ke zvýšení prodeje. Opět platí, že v této situaci hodnota odkazu není jen o SEO – je to o zákaznících.

Budování značky

Dobrý linkbuilding vám pomůže vybudovat vaši značku a ustálí vás jako autoritu ve vaší oblasti. Existují některé techniky linkbuildingu, například vytváření obsahu, které mohou lidem ukázat odbornost vaší společnosti, a to může znamenat cestu k budování vaší značky. Pokud například vytvoříte obsah založený na průmyslových datech a budete jej publikovat, máte šanci, že se ve vašem oboru stanete známými. Když se budete pokoušet získat odkazy na váš obsah, ukážete své odborné znalosti a požádáte ostatní lidi ve vašem oboru, aby se o vás zmínili.

Na závěr jedna poznámka

Než začnete vytvářet odkazy, potřebujete něco hodnotného, na co budete odkazovat. Nejčastěji je to domovská stránka vašeho webu, ale vhodnější je vytvořit kvalitní obsah na podstránkách, na který budete následně odkazovat. Může se jednat o články na vašem blogu, výzkumy nebo grafika.

Všechny kampaně na budování odkazů musí mít něco, na co by se mělo odkazovat a co si odkaz také zaslouží. Je totiž velmi těžké vytvářet odkazy na webové stránky s nízkou hodnotou, ale když začnete se skutečně hodnotným obsahem, který lidé budou považovat za užitečný, bude tvorba odkazů mnohem snadnější.