Důležitým aspektem SEO je, aby vaše webové stránky byly pro uživatele i pro vyhledávací roboty srozumitelné. I když vyhledávače jsou čím dál víc sofistikovanější, stále nemohou vidět a pochopit webovou stránku stejně jako člověk. SEO pomáhá vyhledávačům pochopit, o čem je daná stránka a jakým způsobem může být pro uživatele užitečná.
Často můžete slyšet argument, že SEO je zbytečné. Je tomu opravdu tak?
Žádný inteligentní vývojář by přece nevytvořil vyhledávač, který by vyžadoval, aby se webové stránky řídily určitými pravidly nebo zásadami, jejichž plnění by umožňovalo následné indexování a rozhodování o tom, zda jsou užitečné. Přece každý, kdo má aspoň polovinu mozku, by chtěl systém, který by mohl procházet libovolnou architekturou, analyzovat jakkoli složitý a nedokonalý kód a stále nacházet způsoby, jak vrátit nejrelevantnější výsledky, nikoliv ty, které byly optimalizovány nelegálními vyhledávacími marketingovými odborníky.
Tak jednoduché to ale není…
Představte si, že jste zveřejnili obrázek svého psa. Člověk by obrázek mohl popsat jako „černého, středně velkého psa, vypadá jako Labrador a hraje si v parku“. Na druhou stranu nejlepší vyhledávač na světe by se snažil porozumět fotografii, ale nikdy ji nedokáže pochopit stejně, jako člověk. Jak vytvoříte vyhledávač, který bude rozumět fotografovi? Naštěstí SEO umožňuje webmasterovi poskytnout prvky, které vyhledávače použijí k pochopení obsahu. Proto je přidání správné struktury vašeho obsahu nezbytné pro SEO.
Porozumění vlastnostem a omezením vyhledávačů umožňuje správně vytvářet, formátovat a komentovat svůj webový obsah způsobem, který vyhledávače dokáží pochopit. Bez správného SEO může být webová stránka pro vyhledávače neviditelná.
Technologické limity vyhledávačů
Všechny hlavní vyhledávače fungují podle stejných principů, jak je vysvětleno v první kapitole (Na jakém principu fungují vyhledávače). Vyhledávací roboti procházejí webem, sledují odkazy a indexují obsah v masivních databázích. Dosahují toho oslnivou umělou inteligencí, ale moderní vyhledávací technologie není všemocná. Existuje řada technických omezení, která způsobuje významné problémy jak při začleňování, tak při hodnocení.
Nejčastěji jsou to tyto problémy:
Problémy procházení a indexování obsahu
- Online formuláře: Vyhledávače nejsou schopné vyplnit online formuláře (například přihlašování), takže veškerý obsah obsažený za nimi může zůstat skrytý.
- Duplicitní stránky: Webové stránky používající CMS (redakční systémy) často vytvářejí duplicitní verze jedné stránky; to je velký problém pro vyhledávače, které hledají zcela originální obsah.
- Zablokování v kódu: Chyby v přístupových souborech (robots.txt) mohou vést k úplnému blokování vyhledávačů.
- Špatně strukturované odkazy: Pokud struktura odkazů na webu není vyhledávačům srozumitelná, nemusí se jejich roboti dostat ke všem podstránkám vašeho webu; nebo pokud robot prochází stránky a na některé vede minimum odkazů, mohou být vyhledávačem označeny jako bezvýznamné. Nepodceňujte tedy interní prolinkování jednotlivých stránek.
- Netextový obsah: Přestože se vyhledávače neustále zlepšují, stále pro ně je obtížné zpracovávat multimediální obsah. To zahrnuje například text v souborech Flash, obrázky, video, audio a různé plug-in prvky.
Problémy neodpovídajících dotazů k vašemu obsahu
- Méně používané výrazy: Text, který není napsán ve stejných termínech, které uživatelé vyhledávají. Například psaní a „chladících jednotkách„, když uživatelé skutečně hledají „chladničky„.
- Odlišnosti v jazyku: Zkontrolujte si, co lidé vyhledávají a používejte přesnou shodu ve vašem obsahu.
- Nesprávné geografické cílení: Např. cílení na obsah v polštině, když většina návštěvníků vašeho webu je z Japonska.
- Smíšené kontextové signály: Například název vašeho příspěvku na blogu je Nejlepší káva v Mexiku, ale příspěvek sám o sobě je o rekreačním středisku v Kanadě, kde se podává skvělá káva. Tyto smíšené zprávy zasílají vyhledávačům matoucí signály a stránka může být poté vyřazena z indexu.
Ujistěte se, že váš obsah je vidět
Získání technických detailů o správné tvorbě webových stránek, kterým budou vyhledávače dokonale rozumět, je velmi důležité. Jakmile máte základy hotové, musíte svůj obsah také uvést na trh. Vyhledávače samy o sobě nemají žádné vzorce, které by měřily kvalitu obsahu na webu. Místo toho se vyhledávací technologie opírá o metriky relevantnosti a významu a měří tyto metriky sledováním toho, co lidé dělají: co objevují, reagují, komentují a odkazují. Takže nemůžete jen vytvořit perfektní web a psát skvělý obsah; musíte také sdílet a mluvit o svém obsahu.
Konkurence v organickém vyhledávání
Podívejte se na jakoukoli stránku s výsledky vyhledávání a najdete odpověď na to, proč má smysl věnovat se marketingu ve vyhledávání.
Na stránce s výsledky vyhledávání je v průměru 10 míst. Stránky, které tyto pozice vyplňují, jsou seřazeny v určitém pořadí. Čím výš je web na stránce výsledků vyhledávání, tím lepší je míra prokliku a schopnost přilákat uživatele. Výsledky na prvních třech pozicích obdrží mnohem větší návštěvnost než výsledky ve spodní části stránky a výrazně více než výsledky na dalších stránkách.
Skutečnost, že tak velká pozornost je věnována tak málo výpisům, znamená, že pro každý web je důležité vynaložit maximální úsilí k obsazení prvních pozic ve vyhledávání. Bez ohledu na to, jak se v budoucnu může změnit řazení výsledků vyhledávání, vždy budou webové stránky a podniky navzájem soutěžit o tyto přední pozice kvůli vyšší návštěvnosti uživatelů, viditelnosti značky a tedy vyšším příjmům z jejich podnikání.
Neustále se měnící SEO
Když začal vyhledávací marketing v polovině 90. let, bylo účinnou taktikou ruční odesílání stránek do vyhledávačů a katalogů, využívání meta tagu keywords a plnění textu hromadou klíčových slov.
V roce 2004 bylo možné ovlivnit pozice získáváním stovek odkazů z různých webů a link farem. Od roku 2011 se využíval marketing na sociálních sítích k dosažení lepších výsledků a byl součástí běžné optimalizace pro vyhledávače. Neustálé zlepšování vyhledávacích algoritmů souběžně s evolucí marketingu však některé dříve účinné postupy znemožnilo, takže mnoho taktik ovlivňování pozic ve vyhledávání, které fungovaly v roce 2004, mohou dnes hodnocení vašeho webu poškodit.
Změny ve světě vyhledávání jsou neustálé a z toho důvodu bude marketing ve vyhledávání nadále prioritou pro ty, kteří chtějí v online světě zůstat konkurenceschopní. Někteří vám mohou tvrdit, že SEO je mrtvé, nebo že SEO představuje spam. Nicméně je důležité si pamatovat, že všechny webové stránky soutěží o pozornost a umístění ve vyhledávačích a ti, kteří mají znalosti a zkušenosti se zlepšováním hodnocení svých internetových stránek, získají výhody zvýšené organické návštěvnosti a viditelnosti.