UX jako klíčová disciplína

Sestavování webu se neobejde bez několika důležitých faktorů. Základ vašeho webu by měl vytvořit prověřený UX specialista. Co to UX je a k čemu nám je při tvorbě webu dobré, to a ještě více si řekneme dnes.

Co to je UX?

Ve zkratce se jedná o pochopení myšlenkových pochodů vašeho potencionálního zákazníka, lépe řečeno uživatele vašeho webu. A to ať už se jedná o webové stránky, e-shopy a aplikace. Úspěšnost všech těchto typů závisí na tom, jakým stylem jsou uživateli podány. Zdali jsou jednoduše pochopitelné, lze se v nich pohybovat intuitivně a mnoho dalších aspektů.

UX spojuje většinu vědních a mediálních oborů, konkrétně se zde mísí správné chápaní lidského faktoru, jednoduché pojetí uživatelské interakce, logika a matematika. Mezi to vše jistě patří marketingová psychologie, což v přeneseném významu znamená dostatek empatie k tomu, abychom se mohli vžít do uživatele a konstruktivně web a použitelnost hodnotit.

UX specialisté se učí, jak lidi jednoduše přesvědčit k tomu, aby potvrdili svá hodnocení, aby nakoupili zboží, které je pro ně klíčové. Na rozdíl od ostatních webových disciplín je UX relativně nové. User Experience byl poprvé definován vědcem jménem Donald Norman. Tento doktor poprvé objasnil proč a v jakých ohledech je UX důležité.

Proč je UX důležité?

Jednoduše řečeno je to důležité, protože tím zvýšíte konverzi svého webu. Kdysi však byl kladen důraz hlavně na estetiku a značku, při tom všem nikdo nepomyslel na to, že uživatelé během pohybu na stránce nebo v aplikaci cítí určité emoce.

V tomto desetiletí však došlo k transformaci webů. Staly se všudypřítomnými, snadno dostupnými, komplexními a bohatými na funkce. Což znamená, že efektivita se musela automaticky zdvojnásobit.

Lidé se dnes na weby dostanou díky různým chytrým zařízením a různých typů připojení. Se všemi těmito změnami přišly na řadu nároky efektivity, jednoduchosti a pochopitelnosti. Bylo nutné weby zjednodušit tak, aby se na nich uživatel pohyboval komfortněji a bez problémů.

Které oblasti z UX těží?

Komplexní systémy

Čím více je systém komplexnější, tím více bude potřebovat řádné ošetření UX. Je nutné pro ně sestavit informační architektury, samotnou koncepci systému.

Systémy, které zahrnují větší počet uživatelských úkolů, musí být vnímány jako cenné, jednoduché, příjemné a velmi efektivní. Všichni návrháři, kteří zanedbají důraz na uživatelskou zkušenost, riskují velké ztráty zisku.

Start-upy

Většina začínajících firem si nemůže dovolit najímání specializovaných pracovníků, kteří jsou mistři v oboru UX. Proto se také hodí investovat do svých stávajících pracovníků a seznámit je s obory UX.

Zároveň do této skupiny můžeme zahrnout malé podniky. Zde panuje všeobecné přesvědčení, že není nutno investovat do něčeho, jako je UX design a podobné věci. Opak je ale pravdou, zvlášť v případě, že chcete podnítit úspěšnost hned v začátcích.

Úkoly a technika UX designérů

Tito specialisté jsou nuceni pracovat s každým aspektem, který chcete na svůj web či aplikaci umístit. Proto je logické, že je zapotřebí, co nejvíce svou práci zjednodušovat. Toho lze dosáhnout za pomocí vhodných nástrojů.

  1. A/B testování
    Zde přichází na řadu testování různých prvků na stránce. Řeší se například, na kterou z barev potencionální zákazníci reagují více. Zdali jim vyhovuje váš fungující nákupní proces. Které tlačítka nejvíce fungují. Jak už název vypovídá, máte na výběr z dvou verzí, které mezi sebou různě porovnáváte.
  2. Persony
    Persony představují prototypy různých uživatelů. Slouží pro bližší porozumění nákupního procesu a toho, co se během něj odehrává v hlavě. Doporučuje se tvořit persony podle potencionální cílové skupiny, proto je důležité mít vytvořené podklady, kterými se inspirujete při tvoření (jako třeba věk, pohlaví atd.).
  3. Uživatelské průzkumy
    Je nutné shrnout, jakým způsobem projekt funguje, zdali se progresivně vyvíjí, a pokud ne, tak jak tomu pomoci. Během uživatelských rešerší si pomůžete ke správnému vyhodnocení dat, které vám web generuje, a můžete pak dle libosti upravovat celkový vjem stránek.

Autor: Jakub František Koudar