Jednoduchá tvorba e-booku. Na co si dát pozor?

Rozfázování obsahu, který je pro vaše čtenáře atraktivní, do sáhodlouhých článků se zdá efektivní, avšak mnohem efektivnější je cesta sepsání e-booku. Můžete zde shrnout všechny základní prvky své filozofie a svého know-how. A jak jej tedy napsat?

Co to je e-book?

Elektronická kniha je prakticky jakákoliv kniha, která není vytištěna na papíře a existuje pouze v elektronické podobě. Můžeme jej najít pod soubory, jako třeba EPUB nebo známější PDF.

Jedná se o jednoduchou podporu vaší marketingové strategie, zároveň tak můžete účinně pomoct spoustě lidí, kteří se u vás inspirují. E-book se snaží rozvíjet témata, která vyžadují složitější a podrobnější zpracování. Můžete je doplnit o názorné ukázky nebo obrázky.

Do tvorby elektronické knihy se můžete pustit, pokud jste odborník v oboru, chcete si zde udělat jméno, popřípadě posloužit veřejnosti (inspirace). Taktéž díky této formě marketingu můžete přilákat nové zákazníky či snad rozšířit poptávku po svých produktech.

Díky e-bookům můžete navázat bezprostřední úzký kontakt se svými zákazníky, lehce pomocí tohoto kroku vybudujete důvěru a zároveň nasbíráte plno nových kontaktů. A pokud chcete lidem pomoci skrze předávání svého know-how, tak se jedná o způsob právě pro vás.

Kritéria e-booku

Pokud se do psaní pustíte, je nutno dodržet několik zásad. V dnešní době je na internetu plno těchto e-booků, které jsou ovšem nedbale provedeny. Jediné, co se v nich dozvíte, jsou odkazy na různé stránky, čímž jejich obsah mírně upadá a je čtenářsky neatraktivní.

Praktičnost

Čtenáři si vaši elektronickou knihu objednávají nebo stahují s vědomí, že je to jaksi obohatí. Hledají vhodnou cestu pro prohloubení svých znalostí.

Je tedy důležité, aby vaše kniha byla jak čtenářsky atraktivní, tak praktická s ohledem na reálný svět. Všechny informace by měly být ověřitelné.

Srozumitelnost

Jedná se o jeden ze stěžejních pilířů jakékoliv knížky. Uvedené informace musí být napsány jednoduše a stručně. Mějte na paměti vaší cílovou skupinu.

Taktéž si dávejte pozor na grafickou úpravu celého e-booku. Obrázky dovedou lépe vtáhnout do tématiky nebo děje, rozhodně nepodceňujte vizuální stránku.

Tvůrčí proces elektronické knihy

Berte v potaz, že příprava a samotné psaní onoho e-booku je velmi časově náročné. Jak si tedy práci, co nejvíce usnadnit?

Jasné téma

Bez jasného vytyčeného tématu nemáte šanci napsat kvalitní obsah. Je nutné proto sledovat témata, která vaše cílové publikum baví nebo je rozebírá. K tomu vám pomůže jednoduchá orientace na vlastním webu.

Rozhodně se zamyslete nad tím, zdali máte k tématu co říci. Zkuste si prozkoumat svou konkurenci, prohlédněte si, jaké mají reference v podobném tématu, popřípadě se můžete inspirovat v tom, co dělat, a co naopak ne.

Persona

Stejně jako u tvorby samotného webu potřebujete personu, tak se vám bude hodit i psaní e-booku. Je vhodné mít před sebou potencionálního čtenáře, který se chce v dané problematice rozvíjet.

Postupujte tedy jednoduše, zvolte si příklad člověka, který se aktivně činí na vašem webu, ať už se jedná o diskuze, návrhy nebo zpětnou vazbu. Podle toho se orientuje a sestavte si provizorní personu.

Osnova

Psaní článku nebo knihy vždy vyžaduje sepsání jednoduché osnovy. Slouží to pro lepší přehled a orientaci v problematice. Vždy se odtud můžete odrazit a začít tvořit další úseky e-booku.

Dbejte tedy na to, aby vaše osnova byla stručná, aby dávala smysl a byla přehledná. Koneckonců se v ní orientujete vy sami.

Editace

Jakmile budete mít hotový kompletní obsah, přichází na řadu úprava. Je nutné všemu dát formu. Postupujte tak, aby se v něm čtenáři orientovali co možná nejsnáze. Neopomeňte ke všemu přiložit názorný příklad, tabulku nebo obrázek.

Pokuste se pracovat s krátkými odstavci, řádným formátováním a vizuální stránkou elektronické knihy.

Odkazy

Máte velkou možnost rozvinout znalosti, jež byly sepsány do e-booku pomocí odkazů. Můžete odkazovat především na svůj web, stejně tak na ostatní stránky, které vám přišly pod ruku při tvorbě.

Grafická práce

Zde záleží jen na vás, buď můžete text předat odborníkovi, anebo si grafickou úpravu uděláte sami. To je na vašich možnostech. Doporučuje se však, aby podoba byla zkontrolována profesionálem, vyzná se často nejlépe, a pokud tam budete mít jednoduše blbost, řekne vám to.

Autor: Jakub František Koudar