Možná si lámete hlavu nad tím, jak se se svým článkem dostat na přední pozice ve vyhledávačích, jak přilákat čtenáře přes organické vyhledávání. Určitě neexistuje univerzální návod, ale můžete tomu jít naproti. Zde je pár tipů.
Jen pro upozornění, aby název článku nebyl zavádějící. Je jasné, že pokud bude váš článek bodovat u čtenářů, bude velmi pravděpodobně bodovat i ve vyhledávačích. Není tedy cílem napsat článek plný klíčových slov, ale napsat to, co uživatelé hledají a také jim odpovědět na jejich dotaz, dát jim informace, pomoci jim s tím, co hledali.
Svůj blog píšu už více než dva roky, také publikuji články na jiných webech, kde mám přístup ke google analytisc a mohu tak říci, jestli byl nebo nebyl článek úspěšný. Jak tedy na to?
Vymyslete zajímavé téma
Ideálně právě takové, co lidé hledají. Buď po celý rok nebo sezónně. V případě, že se jedná o sezónní záležitost, je dobré být pár týdnů v předstihu. Například když je sezóna Vánoc, mít publikovaný článek už dříve. Ještě než ale článek začnete psát, podívejte se na sklik, kde pomocí nástroje klíčových slov zjistíte, jaké výrazy v souvislosti s daným tématem lidé nejvíce používají. Nehledejte a nesnažte se jich najít příliš. Opravdu stačí pár – některá hodně hledaná, jiná třeba méně, ale zase více zacílená. Poznamenejte si je do šablony pro psaní a postupujte dál.
Napište článek
Článek by měl být spíš delší. Je to jasné i z hlediska toho, že dlouhé články s největší pravděpodobností budou obsahovat množství relevantních informací. Vyčerpejte dané téma. Popište všechno polopaticky a jazykem svého čtenáře. A dodržte tyto zásady:
- Použijte citlivě napsaná klíčová slova.
- Použijte a popište obrázky, i ty vám totiž můžou přivést čtenáře – do popisů obrázků opět užívejte relevantní klíčová slova
- Čleňte článek do odstavců, používejte nadpisy, podnadpisy, některé pasáže označte tučně, citace kurzívou.
- Odkazujte – chápu, že někteří lidé si myslí, že odkaz by měl být zaplacený, ale odkaz je prostě zdroj, kde jste čerpali nebo to může opět napomoci vašemu čtenáři, proč ho obtěžovat tím, že mu rovnou odkaz nedáte. Kvalitní článek je ozdrojovaný a má odkazy. Na kvalitní zdroje. (!)
- Zeptejte se na názor čtenáře a získejte komentář, protože jsou také znakem toho, že jde o kvalitní článek, nejen pro vyhledávač – získat v dnešní době komentář se často jeví jako nadlidský výkon, protože si uživatelé zvykli pouze klikat, lajkovat. Občas tedy sáhněte po nějakém trochu kontroverzním dotazu, případně je moc nezatěžujte a klidně se zeptejte na uzavřenou otázku, aby odpověděli jen ano nebo ne.
- Zkuste si vytvořit pár odkazů na váš článek.
- Samozřejmě sdílení podpoříte i tím, že na konec vyzvete čtenáře, aby ho sdíleli.
Napsáno, publikováno – práce nekončí
Článek sdílejte na sociálních sítích. Je jedno, jestli používáte spíše Instagram, Facebook nebo jiné sociální sítě. Ale nezapomeňte na to, dostane se tak rychle k vašim čtenářům. Pokud najdete články na podobné téma, domluvte se s autory, že na ně odkážete ve svém článku – nejspíš i oni udělají to samé. Buďte aktivní na fórech nebo facebookových skupinách, kde se to dotazy týkajícími se tématu vašeho článku hemží. Opět je to příležitost pro sdílení článku.
Zdroje a další inspirace:
- Článek Jak vytvořit kvalitní obsah na magazínu Mladý podnikatel.
- Článek 4 tipy na články, které vám získají zpětné odkazy.
- Výborný rozhovor s foodblogerkou Florentýnou, kde zmiňuje svoje tipy pro tvorbu blogu.
Zajímavé blogy s kvalitním obsahem (nejen psaným) pro inspiraci:
Autor: Iva Baltaretu, linkbuilderka v Getfound. Zajímám se o on-line marketing, baví mě tvořit, cestovat a psát o tom na blog DIY projekty.