Forma přímé komunikace se zákazníky. Jedná se to tzv. přímý marketing, při němž pečlivě oslovujete každého ze zákazníků, ať už se jedná o komunikaci skrze telefon, osobně nebo mailem. Dnes se právě na komunikaci za pomocí e-mailu zaměříme. Direct e-mailing a co je třeba vědět k vytvoření jeho obsahu.
O co jde
Jedná se o jeden z nejvýkonnějších marketingových nástrojů, pomocí kterého můžete efektivně komunikovat se zákazníky. Nejčastěji se jedná o interakci s publikem, které samo vstoupilo ve známost, třeba právě díky zanechání kontaktu.
Díky této disciplíně můžete se zákazníky udržovat dlouhodobý kontakt a postarat se o jejich stálé zásobování novými nabídkami. Získáte stálou návštěvnost vašeho webu nebo e-shopu.
Dělení e-mailů
- Newsletter
Prakticky se jedná o jednu z nejrozšířenějších e-mailingových strategií. Newsletter má nejčastěji podobu jednoduchých brožur či letáků.
- Obchodní (direct) e-mail
Může jít o hromadný e-mail s informativním nebo reklamním sdělením, které je na pravidelné bázi zasíláno určité (vámi vybrané) skupině.
- Transakční e-maily
E-maily zautomatizované do té míry, že reagují na prostou aktivitu zákazníka, zejména pak na nákup nebo registraci na stránce.
Výhody e-mailingu
- Nenáročnost
Starost o tuto formu marketingu je naprosto minimalizována. Vše se naloží na bedra automatizace.
Navíc zasílání e-mailů je naprosto nejlevnější metoda, jak komunikovat se zákazníky. Nestojí vás to žádné peníze, ale platí zde, že čím více času nad e-mailingovou kampaní vyložíte, tím více se vám v budoucnosti vrátí.
- Přesně cílená
Dnes existují kvanta nástrojů, jež vám pomohou s rozesíláním hromadných e-mailů, navíc se díky nim dostanete k lehké, ale zato efektivní segmentaci vašeho publika.
Jednoduše si zvolíte formu e-mailingu na jakoukoliv z vašich cílových skupin. Doporučuje se segmentace, která vám objasní věk, pohlaví a nákupní preference zákazníků, kterým svou kampaň nabízíte.
- Měřitelná
Tento způsob reklamy je velmi snadno měřitelný. Lze efektivně testovat různé šablony, texty nebo obrázky, podle toho se poté rozhodnete, co na vaše publikum platí, a co naopak ne.
Při měření lze užít několik ze standardních nástrojů z oboru. Může se jednat třeba o Open rate, který vám poskytne jasná data, která ukazují počet otevření a funkčnost vaší kampaně.
Pokud potřebujete, aby se zákazník skrze váš e-mail proklikal. Lze tuto aktivitu změřit pomocí Click Through Rate, který vám opět podá přesná čísla.
Jednotlivé části e-mailu
- Předmět a titulek
Zde je třeba prokázat skvěle odvedenou práci s relativně krátkým textovým úsekem. Váš titulek by proto měl být úderný, šokující, vtipný a originální (odlište se od stereotypů, kterými zákazníky zásobuje vaše konkurence)
Je nasnadě používání neobvyklých slovních obratů, neznámých slov, která však v zákazníkovi probudí zvědavost a klikne. Šok nebo třeba přímou řeč lze použít také.
Velmi nudná jsou naopak čísla, vyvarujte se uvádění čísel a kdovíjakých statistik. Stejně tak jsou velmi neúčinné emotikony, ty patří na sociální sítě. Vyvarujte se vykřičníků, otazníků a podobných skřeků.
Ideální titulek je dlouhý max. 40 znaků, je originální a poutavý.
- Obsah
Existují určitá pravidla, jak by měl obsah vašeho obchodního e-mailu vypadat. Mějte při jeho tvorbě na paměti své cílové publikum, podle toho odvíjejte každý z aspektů.
Ideální email je jednoznačný, jednoduchý, bez chyb a zobrazitelný na každém zařízení. Dávejte si také pozor na platnou legislativu.
Co se týče struktury textu, dávejte vše důležité a potřebné hned na začátek. Musíte si získat zákazníka během několika sekund. Nepoužívejte zbytečné dlouhá a rozvětvená souvětí, dodržuje efektivitu krátkých úderných sdělení a odstavců.
Vizuální stránka by neměla zůstat ladem. Lidé si vás díky originálním fotografiím snadněji zapamatují. Dávejte si také pozor na funkční prolinkování, chcete přece zákazníka přenést do svého e-shopu.
Nezapomeňte na call-to-action prvky, které by měly být krátké, výstižné a funkční.
Autor: Jakub František Koudar