Jak být první ve vyhledávači? SEO metody, které musíte dodržovat

Optimalizace pro vyhledávače je hodně omílaným tématem ve světě online marketingu. Jedni považují SEO (zkratka z anglického názvu search engine optimization) za raketovou vědu, jiným přijde jen jako jednoduché tvoření obsahu. Kde je pravda a které metody vás mohou posunout na přední pozice?

SEO nejlépe funguje při kombinaci různých metod

Při hodnocení stránek se uplatňuje více než 200 faktorů. Některé hrají větší roli, jiné jsou pouze doplňkové. Skuteční SEO experti si dokážou poradit s odhadem, co by mohlo nejlépe fungovat na danou stránku a cílí používané metody s ohledem na aktuální trendy. Než se však stanete expertem, zabere to minimálně několik měsíců usilovného studia a zkoušení v praxi. A tento čas u vlastního projektu většinou nemáte a chcete alespoň nějaká výsledky hned. Pro začátek si to tedy lehce zjednodušíme a zmíníme si několik vybraných faktorů, které bývají označovány jako jedny z hlavních vodítek pro vyhledávací algoritmy.

Výběr několika důležitých faktorů:

  • Kvalitní unikátní obsah
  • Přirozený výskyt klíčových slov a frází
  • Zpětné odkazy z vhodně zvolených webů
  • Dosah i na sociálních sítích
  • Návštěvnost

Kvalitní obsah je základ a níže si rozebereme podrobněji jeho tvorbu. Základem pro výskyt klíčových slov je dobře provedená analýza, kterou si opět probereme dále. Zpětné odkazy je možné získávat díky placenému marketingu, ale i zdarma, kdy níže v článku najdete inspiraci pro zviditelnění stránky bez útraty celého rozpočtu. Dalším faktorem je dosah na sociálních sítích, což můžete sami ovlivnit prací se svou stránkou a přidáváním příspěvků na Facebook, Instagram a Twitter. Důležitým faktorem je i návštěvnost, kdy opakované návštěvy a široké publikum pomáhají dodat stránce na důvěryhodnosti, což napomáhá optimalizaci pro vyhledávače.

Co ještě může pomoci pro posun stránky na vyšší pozice ve vyhledávání?

Dalšími ne tolik propagovanými a možná méně známými faktory jsou například rychlost načítání stránky a responzivní design webu pro prohlížení na mobilních zařízeních. Právě mobilní zařízení totiž v poslední době tvoří značnou část hledání na internetu a pro uživatele není nic horšího, než když se mu zobrazí naprosto rozhozená stránka, na které se na mobilu nedá orientovat.

Klíčový je také výstižný název stránky, který by mohl rovnou obsahovat i hlavní klíčové slovo. Jde o název, který se zobrazí v hlavičce karty prohlížeče. Zde však není příliš prostoru pro experimentování, protože maximální délka je 60 znaků.

V hlavní roli kvalitní obsah

Mezi opravdu důležité faktory, které posouvají kvalitní stránky na první místa ve vyhledávání, je rozhodně kvalitní a originální obsah. Dobře napsané články plné zajímavých informací a intuitivně použitých klíčových slov jsou cestou, jak se více zalíbit nejenom čtenářům, ale i vyhledávacímu algoritmu. Čím širší sortiment, tím lepší větší množství kvalitního obsahu.

A jak tvořit kvalitní obsah?

Všechny texty, obrázky a videa dohromady tvoří webový obsah. Ať už jde o informace na úvodní stránce, nebo záložky s popisem jednotlivých služeb. Vždy je vhodné soustředit se na dobré členění textu a originální zpracování. Kvalitním obsahem se dále rozumí ideálně pravidelně publikované články o rozsahu minimálně 1 normostrany, což je přibližně 250 slov.

TIP: Pokud používáte WordPress, nainstalujte si plugin pro vylepšování optimalizace u každého příspěvku.

K otextování stránek a tvorbě blogu můžete přizvat profesionála, copywritera, který dokáže vytvořit dobré texty na základě vašeho zadání. Pokud chcete ušetřit trochu financí z rozpočtu, můžete se do psaní pustit i sami, ale nejdříve si nastudujte několik základních pravidel, jak by měl vypadat dobře zhotovený článek, který čtenáře skutečně zaujme.

V rámci tvorby obsahu se poslední dobou dostávají do popředí videa. Natočit můžete upoutávku na vaše služby, pohled do zákulisí výroby, informační video, zkrátka cokoliv. Výsledek můžete vystavit na svých webových stránkách a navíc přidat video na sociální sítě a Youtube. Díky tomu získáte další prostor pro získávání návštěvnosti a navíc přidáte další odkazy vedoucí na vaši stránku. Tohle všechno dohromady vytvoří chytře spletenou SEO síť, která dostane vaše stránky ještě o kousek výše.

Analýzu klíčových slov neodbývejte

Aby měla tvorba kvalitního obsahu smysl a pomáhala ještě více s posunutím na vyšší pozice ve vyhledávání, je dobré vědět, jaká slova a fráze občas použít a citlivě je zakomponovat do výsledku. K tomu slouží analýza klíčových slov. Ve výstupech analýzy se dozvíte, jaký obsah by bylo vhodné vytvořit, co doplnit k popiskům u produktů a jaké fráze by mohly přivést nové zákazníky na váš web. Přesná shoda s hledaným dotazem je totiž značnou výhodou. A aby se vám to povedlo, musíte vědět, jaké věci vaše cílová skupina vyhledává.

Ale pozor, dobrá klíčová analýza je pracná a v mnoha případech bývá lepší obrátit se na profesionály pro její zpracování. Sami bez hlubších znalostí totiž dokážete vytáhnout jen některé základní fráze a navíc v menším množství. Důležitá je také správná interpretace výsledků a jejich efektivní využití v praxi.

Jak vypadá dobrá analýza klíčových slov?

  • Obsahuje velké množství výrazů
  • Pracuje i s méně obvyklými spojeními a frázemi
  • Důležitá jsou relevantní klíčová slova

Dobře zhotovená analýza klíčových slov by měla obsahovat důležitá relevantní slova a fráze. Jde o slova, věty a vyhledávací dotazy, na které může stránka přímo poskytnout uspokojivou odpověď čtenáři. Právě s těmito slovy a frázemi se dále významně pracuje při tvorbě obsahu. Pokud totiž zákazníkovi nabídneme odpověď na jeho otázku, stránka se mu zalíbí a navštíví ji častěji. Co se týká vyhledávání, bude mít strategie obsahu zvolená kolem relevantního klíčového slova větší pravděpodobnost na lepší shodu s dotazem, než pouze cílení na jednotlivé samotné obecné slovo, kde je často příliš velká konkurence.

Jak zviditelnit své stránky zadarmo?

Dalším faktorem, který ovlivňuje sílu, dosah a kvalitu stránky zkoumanou vyhledávačem, jsou zpětné odkazy. K jejich získání mohou sloužit PR články a placená inzerce. V těchto případech si můžete vybrat opravdu kvalitní weby ideálně s podobnou tématikou, kam své odkazy umístíte.

Pro ty, kteří mají menší rozpočet, je vhodnější využít metod šíření odkazů zdarma. Jde například o guestblogging, kdy sepíšete článek, do kterého vložíte své odkazy a zdarma ho nabídnete k publikaci na některém webovém magazínu.

Další variantou je přispívání do diskuzí, kde umístíte odkaz na váš obsah, který například řeší daný problém. Opět získáte zpětný odkaz a navíc přilákáte čtenáře, aby rovnou navštívili vaše stránky.

Využít můžete i sociální sítě, kde si založte profily, získejte publikum a s výsledkem dále pracujte. Citlivou reklamu s odkazem na váš článek či stránky můžete udělat i v některé nekomerční skupině. Mělo by však jít o příbuzné téma a příspěvek by měl být v souladu s pravidly skupiny.

Dříve to bylo jednodušší, ale SEO zvládnete i dnes

V počátcích doby internetové bylo jednoduché dostat se na přední příčky vyhledávání hlavně kvůli nízké konkurenci. Vyhledávací algoritmy ještě nebyly tolik chytré a roli hrálo méně proměnných. Dnes je SEO o kousek složitější, ale přesto není jeho zvládnutí nic složitého. Optimalizace pro vyhledávače nemusí být složitá a počítají se