5 profesionálních WordPress šablon pro fotografy

Karel před pár týdny dokončil školu. 4 roky se v ní připravoval na kariéru fotografa. Nyní mu doma na zdi visí čerstvě vystavený živnostenský list. Chybí mu už jen jediné – klienti.

Protože patří mezi mladou generaci, jež si navykla pohybovat se denně v prostředí internetu, rozhodl se zřídit si online prezentaci. Přečetl si návod, jak vytvořit webové stránky, dal na radu jeho autora a nainstaloval si redakční systém WordPress.

Nyní by si rád pořídil nějakou profesionálně vypadající šablonu. Protože však začíná s podnikáním a nemá peněz na rozhazování, poohlédl se po nich na ThemeForest. Našel zde několik skutečně pěkných designů, na které se nyní společně podíváme.

1. Photography

V první chvíli mu přišlo na mysl, že tak úspěšnou šablonu s více než 10 000 prodeji už asi používá tolik fotografů, že by jeho stránka vypadala dost neoriginálně. Při podrobnějším zkoumání však narazil na velmi široké možnosti vlastních úprav. Díky tomu se přílišné podobnosti s existujícími weby postavenými na tomto designu přestal obávat.

Také kvitoval s potěšením, že autoři mysleli i na integraci s WooCommerce. Šablona mu tak poslouží nejen jako prezentace jeho portfolia. Pokud se rozhodne některé fotografie prodávat, bude mít k dispozici nástroj, pomocí něhož celý proces technicky zrealizuje.

Vědom si častého problému s vykrádáním fotek z cizích webů, neunikly jeho pozornosti funkce, jež mu pomohou zamezit takovému jednání. Stejně tak ocenil vychytávku, která umožňuje synchronizovat fotografie v knihovně médií s Adobe Lightroom.

Protože plánoval pořídit si plugin Revolution Slider, potěšilo ho, že jej dostane zdarma s nákupem šablony.

2. Oyster

Karel hledal způsob, jak nechat co nejvíce vyniknout fotografie, které plánoval prezentovat ve svém portfoliu. Na první pohled ho proto zaujala slideshow na úvodní stránce, jež se rozprostírala přes celou plochu prohlížeče.

Líbilo se mu, že kromě klasických šipek umožňujících uživateli posun na předchozí či následující obrázek obsahuje také náhledy ve spodní části obrazovky. Ty zůstávají téměř skryty, takže neodvádějí pozornost. Pokud však posuneme kurzor dolů, objeví se celé.

Kromě toho nalezl na liště tlačítko pro sdílení na sociálních sítích. Na základě svých zkušeností s propagací jiných webů předpokládal, že mu pomůže přimět návštěvníky, aby se s větší ochotou podělili se svými přáteli o zajímavý obsah, který naleznou na jeho stránkách.

O něco méně jej nadchnul vzhled standardních stránek a článků. Kombinace malého písma a velmi dlouhých řádků znamenala jediné. Texty se nečetly příliš pohodlně. Karel navíc ve svých článcích často používá krátké odstavce. Ty by povětšinou zabíraly pouze 2 řádky. Kdyby se jich na stránce vyskytovalo vícero, nevypadalo by to esteticky nejlépe.

3. Photolio

Karel si byl vědom, že web založený na obrázkových galeriích a slideshow musí vyžadovat velké množství JavaScriptu. A také moc dobře věděl, jak může zpomalit načítání stránek.

Z tohoto důvodu ho potěšilo, že se tvůrci šablony zaměřili na tento aspekt. Zatímco u jiných designů často vídával praktiku, kdy autoři do zdrojového kódu vložili všechny skripty, které by se teoreticky mohly hodit, Photolio používá pouze ty, co jsou skutečně nezbytně nutné.

Stejně tak se mu líbil způsob načítání obrázků. Při uploadování fotografií se vytvoří několik různých velikostí. Uživateli se zobrazí ta, jež nejlépe odpovídá rozlišení jeho obrazovky. Obzvláště na mobilních telefonech se tak ušetří velké množství přenesených dat. V takovém případě se totiž do prohlížeče stáhne obrázek několikanásobně menší než původní fotografie.

Když procházel funkce v nastavení šablony, zaujala jej možnost průhlednosti hlavního obsahu. Pokud tedy umístí na pozadí obrázek, ten může být částečně viditelný i na stránkách nebo v blogových článcích.

A protože design vypadal elegantně a skvěle podtrhoval kreativní styl Karlových fotografií, Photolio v něm zanechalo příjemný dojem.

4. Novo

Podobný pocit v něm vyvolal pohled i na další šablonu – Novo. Chvíli mu trvalo, než prošel všech 11 layoutů. Každý z nich navíc obsahoval světlou a tmavou verzi. Ocenil vícero variant zobrazení portfolia, neboť tuto část prezentace považoval podobně jako většina profesionálních fotografů za stěžejní.

Ze všeho nejvíce se mu asi líbil pracovní kalendář. Využil ho pro plánování školení a focení klientů. V nastavení zadal, v které dny a hodiny bude k dispozici svým zákazníkům. Ti pak mohli listovat kalendářem a zarezervovat si schůzku na dobu, kdy se jim to nejlépe hodilo.

Nepřehlédl ani standardní ochranu fotografií proti jejich nelegálnímu kopírování. Kromě běžných způsobů Novo nabízí i možnost přidání vodoznaku. To zpravidla fotografové musejí dělat manuálně v grafickém editoru. V případě použití této šablony tak ušetří trochu času.

5. Reflector

Na tomto designu Karla zaujalo zejména kreativní pojetí ceníků. Běžně se setkával s pěknými a moderními, ale Reflector přichází s o něco elegantnější verzí, než bývá zvykem. Ta skvěle doplňuje umělecký styl, jenž dominuje této šabloně.

25 předpřipravených stylů domovské stránky mu nabídlo spoustu možností, jak získat pozornost návštěvníků. Fotografie tvořící pozadí optimalizované na rozlišení obrazovky či nejrůznější verze slideshow pro tento účel výborně posloužily.

V neposlední řadě ocenil, že autoři mysleli i na možnost prodeje fotografií přímo na webu. Velice se mu líbilo uživatelsky přívětivé rozhraní, které by nemělo nikoho nechat na pochybách, jak nákup po technické stránce uskutečnit.